Kort historik om Eksjö idrottsskola

Föreningen bildades 1986-04-01. Det var 11 föreningar som var med under det första året. Aktiviteterna var indelade i 8 perioder om 4v/period.

Period 1 - Boll ute (Fotboll) - FC Eken och IFK Eksjö
Period 2 - Boll inne (Basket o handboll) - BBK och Eksjö BK
Period 3 - Racketsporter (Badminton och Bordtennis) - Eksjö BF och BTK Final
Period 4 - Ishockey - Eksjö HC
Period 5 - Skidor - Eksjö SOK
Period 6 - Bågskytte - Eksjö BSK
Period 7 - Simlek- Eksjö SLS
Period 8 - Orientering och friluftsliv - Eksjö SOK och Friluftsfrämjandet

Redan efter 1 år tillkom Eksjö Budoklubb och Eksjö Gymnastikförening och vi fick utöka vårt innehåll i perioderna. Bågskytte var bara med ett år. Efter 2 år kom även Eksjö Södra IK med.

Det är många föreningar som varit med under dessa 34 år.

Under 91/92 slogs FC Eken och IFK Eksjö ihop och bildade Eksjö Fotboll och under 90-talet kom IBK Husar (Innebandy), Eksjö Tennisförening, Mellby IF (Bandy var med 1 år), Eksjö Golfklubb med.

Efter 2000 har följande föreningar varit med kortare eller längre perioder eller är fortfarande med:

Eksjö Folkdanslag, Eksjö Volleybollklubb, Eksjö Scoutkår, Kulturskolan-Dans, Eksjö Bowlingklubb, Eksjö Cykelklubb, Eksjö Fiskeklubb, Eksjö Schackklubb, Eksjö Friskis o Svettis, Eksjö Ryttarförening, Höreda GIF(Fotboll) och Eksjö Frisbeegolf.

Antal barn som deltagit har varierat under åren, beroende på hur stora årskullarna varit och även hur vi marknadsfört oss. Första året (86/87) var det 74 barn inskrivna och som mest har vi varit 115 barn (90/91) och minst 60 barn (15/16). Förra läsåret var vi 69 barn.

Vi har haft temakvällar för föräldrar om Barns behov av rörelse och problem med överaktivitet.

Föräldrar och syskon inbjöds till Prova-på-aktiviteter med lunch efteråt. Vid avslutningarna hade vi ofta ett program. Ibland besök av trollkarl eller uppvisning av dansare mm. Senare har vi haft korvgrillning.

Av de 11 föreningar som var med och startade är fortfarande 5 med i verksamheten: Eksjö Badminton, Eksjö Bollklubb, Eksjö Hockeyklubb, Eksjö Sim och Livräddningsklubb och Eksjö Skid och Orienteringsklubb.

Nedtecknat 2020-08-13 av Berit Nilsson, som har varit med ända sedan starten av Eksjö idrottsskola.